Home Tehnici de evaluare
Tehnici de evaluare
Tehnici de evaluare PDF Imprimare Email
Tehnici de evaluare
Scris de claudia   
Vineri, 24 Septembrie 2010 14:16


Procesul de evaluare in invatamant si educatie reprezinta un proces prin care evaluatorul determina masura in care obiectivele programei de instruire au fost atinse, precum si eficienta metodei de predare-invatare utilizate. Prin aceasta activitate de evaluare se desemneaza actiunea de masurare si apreciere a rezultatelor scolare. In categoria rezultate scolare intra urmatoarele: abilitati, cunostinte, dezvoltarea proceselor intelectuale etc. In planul evaluarii cu ajutorul unor tehnici de evaluare profesorii urmaresc sa analizeze cantitatea si calitatea cunostintelor elevilor, a deprinderilor, abilitatilor, capacitatilor, intereselor si priceperilor adoptate de elevi fie ca rezultat al metodei pedagogice utilizate, fie ca premiza a acesteia.



In cadrul procesului de avaluare sunt folosite cateva tehnici de evaluare a rezultatelor si progreselor scolare. Exista astfel urmatoarele tehnici de evaluare consacrate de didactica traditionala:

- tehnici de evaluare curenta (ascultarea la fiecare lectie, extemporalul, lucrari practice, etc.)
- tehnici de verificare periodica (tezele, etc)
- tehnici de evaluare cu caracter global (bacalaureatul, concursul de admitere) aceasta verificare cu caracter global poate fi orala, scrisa sau practica.


La toate aceste tehnici de evaluare masurarea este insotita de aprecierea prin nota. Didactica moderna si contemporana imparte toate aceste tehnici de evaluare intr-o viziune noua, dupa cum urmeaza:

- tehnici de evaluare initiale
- tehnici de evaluare continue
- tehnici de evaluare finale


Functiile evaluarii se clasifica in functie de tipul de evaluare realizata. Astfel evaluarea initiala are ca functii dominante functia prognostica si functia diagnostica. Functia prognostica vizeaza precizarea perspectivelor elevilor sau a activitatii educative in general. Functia diagnostica urmareste stabilirea punctelor slabe din procesul de pregatire al elevilor. Functia prognostica informeaza despre insusirile elevului pe care se va pune accentul in activitatea educativ viitoare. Evaluarea continua (ascultarea la fiecare lectie, extemporalul, verificarile practice curente) are ca si caracteristici toate functiile unei evaluari complexe. Functia de feed-back si functia ameliorativa sau educativa ii sunt cele mai reprezentative. In concluzie alaturi de functia prognostica si cea diagnostica, evaluarea continua indeplineste:
- functia de constatare a nivelului elevului in perspective ameliorarii(functia de feed-back)
- functia de informare a societatii privind nivelul de realizare al unui anumit progres al elevului
- functia de decizie (vizeaza atribuirea unui anumit loc in societate fiecarui elev evaluat)
- functia educativa (urmareste formarea abilitatilor elevului de a se autoevalua in mod realist)
Ca si tehnici de evaluare exista urmatoarele modalitati de perfectionare: tehnica impulsiei globale, scãrile de specimen (se aleg diferite modele reprezentative ale diferitelor niveluri de calitate, de la slab la excelent; notarea de face prin compararea lucrãrilor elevului cu unul din aceste modele); metode analiticã (mai mulþi profesori acordã un numãr de puncte pentru fiecare din calitãþile alese spre examinare); metoda determinãrii frecvenþelor (constã în stabilirea tipurilor de greºeli dupã un studiu diagnostic prealabil, se numãrã graºelile existente, iar nota reprezintã procentul de greºeli).



 


Sondaje

Acest site v-a fost folositor?
 

Vizitatori Online

Avem 13 vizitatori online

Adauga la retele sociale

Facebook Twitter Digg Delicious Stumbleupon RSS Feed 

Joomla 1.5 Templates by JoomlaShine.com